Vi vet at det er en kjent problemstilling hos boligbyggelag og sameier, at selv om besøkende er fint, kan mange løsninger enten misbrukes eller tillate overforbruk på bekostning av fellesskapet.
Med et begrenset antall parkeringsplasser er det nødvendig å ha regulering, slik at alle beboere skal kunne ha muligheten for besøk av sine nære og kjære.
Det er en kjent problemstilling at noen har hyppige og langvarige besøk, og dermed fyller opp parkeringsplassen, noe som kan hindre andre beboere i å få besøk.
En annen gjentagende problemstilling er at beboerne benytter gjesteparkering til faste kjøretøy, og at det krever administrasjon for styret når beboere søker om å ha flere gjester enn tillatt på gjesteparkering, som for eksempel ved større besøk eller begivenheter.
Vår løsning dekker slike, og lignende problemstillinger.
Vi har lang erfaring med løsing av ulike problemstillinger, og hvordan løse dette på best mulig måte.
Mange borettslag anser det som mer rettferdig for fellesskapet at den som bruker mer av gjesteparkeringen, skal dermed også betale for dette. Dette løser Unum med implementering av kvoteløsning.
Med dette har beboerne blir tildelt et digitalt parkeringsbevis for en avtalt mengde beboer-biler (f.eks. 1 fast-bil per bruker). Ut over dette har de da også et avtalt antall gjesteplasser. Hver beboer har en 'tidsbank' med avtalt antall timer per måned, antall samtidige gjester (bil kvote) og antall timer hver enkelt gjest kan stå på gjesteparkering i et gitt tidsrom (f.eks. over en uke kan samme gjest bare benytte gjesteparkering i 20 timer), for gratis gjesteparkering. Når kvotene er fylt opp, eller om det brukes flere enn avtalt antall gjesteplasser, blir dette omgjort til en betalt gjesteparkering.
Det er også mulighet for fleksibilitet rundt avtalen, med implementering av enten en bestemt tid med gratis parkering før avgiftsparkering starter, eller betaling fra første time.
Løsninger med kvoteavtaler gjør dermed at gjesteparkeringen blir selvregulert.
Et direkte resultat av en slik kvote er lavere overforbruk, som igjen åpner opp for at alle beboerne kan enklere motta besøk.
Med et selvregulerende system elimineres mye overflødig administrasjon med at beboer selv kan administrere egne avtaler. I UNUM-appen kan beboere selv legge til eller endre utvidelser på gjesteparkeringen eller eventuelle utvidelser av midlertidige behov.
Dette er eksempelvis ekstra nyttig når en beboer har private arrangementer som bursdagsfeiringer e.l. og ikke behøver å kontakte styret/administrasjonen på ugunstige tidspunkt.
Bruker har tilgang til sanntidsdata på alle aspekter med gjesteparkeringen direkte i appen, og kan legge til flere gjester, eller utvide tidsbanken på eksisterende gjest uten ekstra administrasjonsbehov for styret/administrator.
Som administrator har du løpende sanntidsinformasjon direkte i brukergrensesnitt eller app, med full oversikt over alle aspekter med parkeringen, brukere m.m.
Vi optimaliserer kapasitet, fortjeneste og administrasjon. Markedets mest komplette og innovative system som håndterer alt fra A til Å.
Vårt system håndterer alle tradisjonelle løsninger. Inkludert parkeringsautomat, App og booking.
Enkel og brukervennlig bom og portåpning basert på skiltgjenkjenning.
Vi har utviklet våre løsninger fra grunnen og eier vår egen teknologi. All utvikling skjer i Norge. Dette for maksimal sikkerhet og oppetid.
Ønsker du å vite mer om vår teknologi og våre løsninger?
Vi har skreddersydde løsninger for ulike kundegrupper. Dette sikrer høy kvalitet og svært kort tid fra beslutning til drift.
Vi er en av Norges største leverandører av løsninger til borettslag og sameier.
24 timers vakttelefon for kundesupport, feilparkeringer og driftsproblemer.